Dit is een oud bericht tijdens die tijdens de corona periode is gepubliceerd. We laten dit bericht staan omdat dit ook voor ons als kinderopvang een bijzondere tijd was.
Inhoud
ToggleDat de afgelopen weken bijzonder waren, is een understatement! Wat hebben we er twee bizarre en onvoorstelbare corona-maanden op zitten. Op zondag 15 maart hoorden we dat we onze opvangdeuren tijdelijk moesten sluiten. De stoomlocomotief die de dagen daarvoor al langzaam op gang was gekomen, veranderde in een sneltrein die in razend tempo het zo goed georganiseerde gezins- en opvangleven op zān kop zette. De kinderopvang is een dienstverlenende branche. Dat zoveel ouders niet van onze diensten gebruik konden maken juĆst op het moment dat zij ons zo hard nodig hadden, voelde enorm tegenstrijdig. Gelukkig bleven we noodopvang bieden voor ouders in vitale beroepen en hebben we daarin ons steentje kunnen bijdragen. De eerste stip aan de horizon is nu de heropening van scholen en kinderopvang op 11 mei. Ondanks dat we als samenleving nog een lange weg te gaan hebben, begint daarmee het ānormaleā leven weer enigszins vorm te krijgen. We willen graag met je delen hoe wij als organisatie de laatste twee maanden beleefd hebben, wat we gedaan hebben en welke impact deze periode op onze opvang heeft. Daarover vertellen we je meer in dit blog!
Hoe het begon: zondag 15 maart
We waren in grote mate afhankelijk van de informatie die we van andere partijen kregen. Er was contact met de GGD, met de gemeente Groningen, met scholen en met onze kinderopvangsoftware. Er werden bijvoorbeeld diezelfde avond nog softwareaanpassingen doorgevoerd die het mogelijk maakten voor ouders om noodopvang aan te vragen via het ouderportaal. Vier uur na de persconferentie konden we daardoor alle ouders en alle collegaās op de hoogte brengen van de praktische gevolgen van de corona-sluiting. We realiseerden ons maar al te goed dat we nog maar net begonnen waren.
Wennen aan (bijna) lege groepen
. DeĀ anti-verveel-tips en thema-thuis-tipsĀ waren zodoende snel geboren. Samen met de voorlees- en muziekfilmpjes en kleurplaten was het een fijne manier voor de groepsleiding om ouders wat te ontlasten en vanĀ tips en inspiratieĀ te voorzien. Op verschillende locaties werd zelfs een Paascadeautje rondgebracht en werd een Moederdagservice opgestart met DIY-pakketjes voor stressende papaās
. Regelmatig kregen we fotoās en filmpjes van ouders toegestuurd van hoe onze tips en activiteiten thuis in de smaak vielen, heel erg leuk! Wat vonden we het fijn om op die manier te lezen en te zien dat het goed met jullie ging!Ā
Praktisch regelwerk
Ondertussen keken we reikhalzend uit naar de persconferentie van 31 maart, waarin bekend gemaakt zou worden of we onze opvang na 6 april weer zouden kunnen en mogen openen. Ook hier gold dat we verschillende scenarioās voorbereidden, van verlengde sluiting tot gedeeltelijke of volledige heropening. Met elk scenario waren andere actiepunten gemoeid. Alles werd in de startblokken gezet om nĆ” de persconferentie alle ouders weer zo snel mogelijk te kunnen informeren.Ā Ā
Nog een verlenging
.
We organiseerden digitale vrijdagmiddagborrels en een pubquiz om het gezellige contact met elkaar te onderhouden. Ondanks de bijzondere omstandigheden zat de sfeer er overal goed in en had iedereen hetzelfde doel: zo snel mogelijk weer alle kinderen met open armen kunnen ontvangen! En daar horen ook de kinderen bij die normaal gesproken in de sluitingsperiode op de opvang gestart zouden zijn. Voor deze ouders en kinderen ziet de start van de opvang er heel anders uit dan verwacht. De wenmomenten die we daar normaliter voor inplannen, inclusief intakegesprek met ouders, besloten we niet langer uit te stellen maar zoveel mogelijk op aangepaste wijze door te laten gaan. Videobellen bleek een prima middel om ānieuweā ouders alvast -op afstand- te ontmoeten. De digitale sprongen die al in onze organisatie op de planning stonden, zijn in versneld tempo gemaakt: het gebruik van Teams zit inmiddels bij iedereen ingebakken .Ā
Weer opstarten: een protocol
Daarnaast moeten we rekening houden met de wensen en gevoelens van onze collegaās Ć©n van alle ouders die van onze opvang gebruikmaken. We merkten gedurende de corona-sluiting dat veel ouders toch wat angstig of gespannen zijn over de heropening van de opvang. De vraag of het veilig is om je kind weer naar de opvang te laten gaan, speelt bij veel ouders. Collegaās vragen zich af of ze mondkapjes of handschoentjes moeten dragen en hoe ze op 1,5 meter een verdrietig kind van een ouder kunnen overnemen. Het opstellen van het protocol is dus niet alleen een kwestie van richtlijnen volgen, maar ook van ruimte bieden voor (gevoelens van) onzekerheid. Tenslotte moeten we ons samen, als organisatie met āonzeā ouders en als samenleving, inspannen om de versoepeling van de coronamaatregelen goed te laten verlopen.
BSO: puzzelen voor gevorderden
.Ā
Daarnaast is het ophalen van kinderen na schooltijd op elke BSO altijd al een flinke logistieke puzzel, maar deze verandert vanaf 11 mei in een puzzel voor gevorderden! Alle scholen hanteren de komende weken andere groepsindelingen, roosters, ritmes, eindtijden en ophaalplekken. We zijn volledig afhankelijk van de besluiten van de tientallen scholen waar wij kinderen van ophalen. Om onze BSO daar netjes op aan te laten sluiten is een lastige klus. We zijn blij dat veel scholen snel duidelijkheid hebben gegeven over de maatregelen die zij treffen, maar helaas zijn er ook scholen waar we weinig tot niks van horen. Ook zijn er scholen die toch halve dagen lesgeven i.p.v. hele dagen, of die bij ouders aangeven geen noodopvang te bieden gedurende schooluren. Ouders die hierdoor in de problemen komen, kloppen logischerwijs bij ons aan. We zijn gewend om altijd voor ouders klaar te staan en dat doen we ook: we helpen ouders uit de brand en bieden waar mogelijk een oplossing, ook al raakt ons dat in veel gevallen financieel. En dat is waar het steekt: scholen hebben de vrijheid om roosters om te gooien en andere tijden te hanteren, ouders komen in de knel en de opvang draagt hiervan de financiƫle consequenties. Extra blij zijn we dan ook met de scholen die in hun plannen rekening houden met ons als opvangpartner!
Financiƫle impact
De financiĆ«le impact van de coronacrisis op de kinderopvang is groot. Niet alleen voor de gehele opvangbranche, maar zeker ook voor onze organisatie. We zijn een gezond bedrijf en kunnen financiĆ«le klappen opvangen, maar het blijft een zeer onzekere tijd. De overheid compenseert de eigen bijdrage van ouders, zodat ouders geen financiĆ«le schade ondervinden van de opvangsluiting. Dit betekent echter niet dat onze inkomsten gelijk blijven. De overheid compenseert enkel tot de maximale uurprijs die de Belastingdienst (via de kinderopvangtoeslag) vergoedt. Wij hebben een hogere uurprijs. Het verschil tussen de maximale uurprijs en onze uurprijs betalen wij zelf aan ouders terug, met een flinke omzetdaling tot gevolg. Daarnaast hebben we te maken met keuzes die ouders door de coronacrisis maken. Ouders die met de opvang bij ons zouden starten, stellen hun contract uit omdat zij zelf bijvoorbeeld pas later met hun nieuwe baan beginnen. Ouders zijn angstig om weer met de opvang te starten en zeggen hun contract tijdelijk of volledig op. Ouders raken door de coronacrisis hun baan kwijt en zijn gedwongen ook de opvang op te zeggen.Ā
Een grote inkomstenderving is daarnaast het niet kunnen geven van rondleidingen en daarmee het missen van nieuwe inschrijvingen. Hierdoor treedt een cohorteffect op: minder instroom van nieuwe kinderen werkt op termijn structureel door in de kindaantallen op de kinderdagverblijven en BSOās. Hoe langer de instroom van nieuwe kinderen beperkt blijft, hoe groter de (financiĆ«le) gevolgen op de lange termijn. Het gaat dan bijvoorbeeld ook om de personeelsplanning en werkgelegenheid. In een volgende editie van Kijkje Achter De Schermen vertellen we je meer over alle factoren die in de personeelsplanning meespelen. Ā
Vanwege het cohorteffect is het voor de continuĆÆteit van onze organisatie heel belangrijk dat deĀ rondleidingenĀ aan aanstaande en/of nieuwe ouders weer zo snel mogelijk opgepakt worden. Dit moet wel op aangepaste wijze: op 1,5 meter afstand en ouders komen niet binnen op de groepen. We hebben daarom in ons coronaprotocol ook richtlijnen opgenomen voor het geven van rondleidingen ānieuwe stijlā. Ouders kunnen een flitsbezoekje aan de gewenste locatie brengen om daar vanaf buiten of in de hal door het raam de groep(en) te bekijken. Het gesprek met ouders wordt op 1,5 meter afstand gevoerd, bij mooi weer bijvoorbeeld buiten, of eventueel via een videogesprek. Op deze manier bieden we aanstaande ouders de mogelijkheid om toch kennis te maken met onze opvang en hopen we het cohorteffect te kunnen beperken.
En nu: weer open!
. Tot gauw!
Locaties kinderopvang Monkey Donky