Spelenderwijs sporten met je kind(eren)

Spelenderwijs-Sporten-header

‘Maaaaamma. Speeeeelen!’ Enthousiaste oogjes kijken je aan. Trappelende voetjes verraden de zin die je kleine heeft om íéts te doen. Tijd om in beweging te komen. Ga bijvoorbeeld eens sporten met je kind.  

 

In een tijd waar zitten het nieuwe roken wordt genoemd, zijn vrijwel alle ouders zich er van bewust dat sporten en bewegen belangrijk zijn voor een goede gezondheid. Wie vooral stilzit, heeft grote kans op overgewicht, depressie en hart- en vaatziekten. En ook in dit geval geldt: jong geleerd, is oud gedaan. Kinderen die nu al een sportieve leefstijl hebben, worden vaker gezonde tieners en volwassenen.

 

 Vrijwel alle ouders zijn zich ervan bewust dat sporten en bewegen belangrijk zijn voor een goede gezondheid voor hun kind

Sporten voor peuters

Heb je een peuter die volop energie heeft? Op een peutersport leert hij of zij spelenderwijs de basics van een sport én bereiden ze zich voor op het ‘echte’ sporten. Van iedere sport bestaat haast wel een peutervariant. Denk bijvoorbeeld aan peutervoetbal, peuterhockey of peuteryoga. Het leuke is: de kinderen leren behalve samen spelen en omgaan met spelregels, ook discipline. Onder begeleiding van de sportleraar oefenen ze in behendigheid, coördinatie en balans.

 

Welke sport past het beste bij mijn peuter?

Welke activiteit het beste bij je kleine past, hangt natuurlijk af van factoren zoals interesse, plezier, leeftijd en behoefte. Is je kind bijvoorbeeld vaak gespannen of kan het zich slecht concentreren, dan kan peuteryoga een goede match zijn. Is er sprake van angst? Het zelfvertrouwen stijgt met tuimeljudo. En gymnastiek is weer goed voor balans en de fijne motoriek. Vind je het lastig kiezen? Het Centrum voor Jeugd en Gezin kan je helpen bij het maken van de juiste keuze. Of doe de sportkeuzetest van Sportpas.

 

Welke sport het beste bij je kleintje past, hangt natuurlijk af van factoren zoals interesse, plezier, leeftijd en behoefte

Kinderen in beweging

Ook in je dagelijkse routine zit vaak al een work-out. Samen naar school fietsen of naar het park wandelen is daar een voorbeeld van. Trek er dus samen op uit naar de speeltuin, het buurthuis, het zwembad, de kinderboerderij of een andere plek waar veel wordt gespeeld. Zo kan je kind lekker rondrennen en komt het ook nog eens in contact met leeftijdsgenoten. Nog een bonus dus: het is ook goed voor de sociale vaardigheden.

Liever niet betalen voor een sportclub?

Er zijn voldoende manieren om je kind in beweging te krijgen zonder dat je geld betaalt voor een lidmaatschap of sportuitrusting. Een paar voorbeelden:

  1.     Laat je peuter oefenen met een step- of loopfiets. Dit bevordert de coördinatie en balans. Ook vormt het een mooi opstapje naar het echte fietsen.
  2.     Stimuleer het buiten spelen. Stoepen, sloten en boomstammen nodigen uit tot hinkelen, springen, klauteren. Voor je het weet heb je een hink-stap-sprongparcours in je achtertuin. Tip: nodig ook andere kinderen uit en voilà, je hebt een wedstrijd apenkooi.
  3.     Doe inspiratie op bij het kinderdagverblijf of de school. Vraag de begeleiders welk spel favoriet is bij jouw kind, maar vraag ook welke oefeningen nuttig zijn voor de ontwikkeling van je kind. Die spelletjes kun je dan ook thuis doen.
  4.     Betrek je kind bij je dagelijkse activiteiten. Loop met z’n tweetjes naar de supermarkt, ga tuinieren of doe samen huishoudelijke klussen. Je kan bijna overal wel een spel van maken. De bolletjes sokken dunken jullie als basketbalpro’s in de wasmand. De dweil dient als polsstok. Met de stofzuiger speel je tikkertje. Alles is mogelijk.
  5.     Dans, dans, dans! In de woonkamer, op straat, bij de bushalte. Nu heb je een excuus.
  6.     Misschien moet papa of mama ook wel wat meer bewegen? Ga gezellig samen met je peuter sporten. Hier vind je praktische tips >>
  7.     En vergeet ook niet te dansen bij de welbekende klassiekers zoals hóóóóóóófd schouders knie en teen, knie en teen.

 

 

Trek er dus samen veel op uit naar een plek

waar veel wordt gespeeld

Bewegen met een tablet

 

Het kan natuurlijk voorkomen dat jij echt geen tijd hebt om mee te gaan sporten of bewegen. In dat geval kan de tablet uitkomst bieden. Er zijn namelijk volop leuke, leerzame apps waarbij je ook nog eens moet bewegen. Probeer bijvoorbeeld deze eens:

  1.     Beweegkriebels: eenvoudige opdrachtjes die je binnenshuis kunt doen.
  2.     Wokamon: is een soort Tamagotchi. Hoe meer je loopt, hoe gezonder je Wokamon is.
  3.     Beweeg Kind: deze app is ontwikkeld door een kinderoefentherapeut. Hiermee verbeter je de motoriek, balans en coördinatie.
  4.     Troovie: een spannende speurtocht met opdrachten en raadsels.

 

Is je kind toe aan een grotere uitdaging? Ga schatzoeken

Wandel je graag en is je kind ouder dan vijf jaar? Ga samen geocachen, oftewel schatzoeken langs wandelroutes. Aan de hand van gps-coördinaten en aanwijzingen kun je de schat – een klein doosje met een logboek – vinden. Heb je de schat gevonden, dan laat je je naam achter in het logboek en log je online je vondst op je geocache-profiel. Ervaren geocachers kunnen ook geocoins achterlaten voor een volgende schatzoeker. Begin eenvoudig, dat is al leuk genoeg.

Kindersport te duur?

Wil je kind graag sporten bij een club, maar is dat binnen het gezin financieel niet haalbaar? Via een intermediair – bijvoorbeeld een leerkracht, jeugdhulpverlener, huisarts of maatschappelijk werker – kun je als gezin een aanvraag doen bij het Jeugdsportfonds. Deze stichting helpt gezinnen die niet genoeg inkomen hebben, toch aan een jeugdlidmaatschap van een sportvereniging.

Op welke manieren laat jij je kinderen extra bewegen? En ken je nog handige apps die beweging stimuleren bij kinderen? Laat het weten in een reactie.

Noortje

Post author