Inhoud
Toggle“Alle activiteiten sluiten aan op de verschillende ontwikkelingsgebieden van het kind.”
Zowel Froukje als Jessica werken bij de BSO Groningen van Monkey Donky. Samen met collega’s zijn ze er dagelijks voor ‘hun’ kinderen, een groep van maximaal 50 jongens en meisjes in de leeftijd van vier tot en met twaalf jaar, en brengen ze het concept ´spelenderwijs leren´ dagelijks in de praktijk.
Spelend leren begint met tafelmomenten en kiesborden
Froukje: “Als de kinderen van school zijn gehaald, mogen ze hier eerst lekker vrij spelen. Daarna is het tijd voor fruit eten en drinken in ‘horizontale groepen’, dat betekent dat iedereen van ongeveer dezelfde leeftijd is. Kinderen vinden het prettig om met leeftijdsgenootjes onder elkaar te zijn, daar geven we tijdens deze ‘tafelmomenten’ gehoor aan”. Niets moet, ieder kind mag zelfstandig keuzes maken. Ze kunnen kiezen uit bijvoorbeeld koken, spel en bewegen, knutselen en speeltuinspelen. Jessica: “Kinderen leren door te spelen, ze ontwikkelen zich zienderogen. En spelend leren heeft een ontspannende uitwerking op de kinderen; heel belangrijk na een dag op school”.
Spelenderwijs leren en ontwikkelen
De speelhuismethode sluit aan op de verschillende ontwikkelings¬gebieden van het kind. Froukje: “Sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gestimuleerd door samen naar oplossingen te zoeken tijdens het spelen. Maar kinderen krijgen ook de mogelijkheid in de huid van een ander te kruipen door rollenspel te doen of toneelstukjes te spelen”.
Spelenderwijs leren heeft niet alleen betrekking op de emotionele ontwikkeling van kinderen, maar ook de fysieke. Door in de overdekte speeltuin te spelen krijgen de kinderen hun motorische vaardigheden snel onder de knie. De fijne motoriek ontwikkelen kinderen tijdens het knutselen of spelen met Lego. En, ook als het gaat om de creativiteit leren kinderen enorm veel door te spelletjes te doen. Froukje: “Creativiteit vinden we heel belangrijk. We stimuleren onze kinderen praktisch creatief te zijn door ze knutselworkshops te geven. Maar creativiteit van geest vinden we minstens zo belangrijk. Wanneer je creatief met problemen om kunt gaan, kom je volgens ons een stuk verder in het leven. Door constructie- en gezelschapsspellen leren kinderen logisch na te denken, eigen oplossingen aan te dragen en hun geheugen te trainen. De taal wordt ontwikkeld door het doen van woordspelletjes, met elkaar te praten en interactief voor te lezen. De jongste kinderen leren ook veel woorden door samen te spelen met de oudste kinderen”.
Jessica: “Op woensdag- en vrijdagmiddag hebben we tijd om de natuur in te trekken. We pakken de fiets en spelen in het plantsoen of park. De kijkdoosjes gaan mee en we vangen spinnen, kevers of mieren. We zijn dan echt bezig met voelen, zien, horen, ruiken en proeven. En op de zorgboerderij leren kinderen respectvol om te gaan met dieren”.
Goed voorbeeld doet goed volgen
Over het opendeurbeleid vertelt Jessica: “Aan het eind van de dag spelen de kinderen van het kinderdagverblijf met de kinderen van de BSO. Het is zo leuk om de grote kinderen met de kleintjes te zien spelen. Tijdens het spelen leren ze enorm veel van elkaar, zowel de kleintjes van de grote maar ook andersom. De oudsten zijn zich dan bewust van het geven van het goede voorbeeld, dat gebeurt vanzelf”.
Een voorbeeldfunctie hebben ook Froukje, Jessica en hun collega’s. Daar zijn ze zich terdege van bewust. Jessica: “Als volwassenen spelen we een grote rol in de ontwikkeling van een kind. Wij weten dat onze houding bepalend is voor de sfeer op de BSO. We stellen ons heel bewust positief en open op, we mengen ons altijd tussen de kinderen. Op het moment dat we met de kinderen praten, gaan we door de knieën en maken we contact op ooghoogte. Kinderen krijgen de tijd om hun verhaal te vertellen, we laten ze uitpraten en luisteren naar ze. Zo leren ze spelenderwijs om hetzelfde te doen.
En als het even kan, gaan de schoenen uit en springen we ook mee op het springkussen. Het creëren van een prettige sfeer is voor iedereen heel belangrijk. Daarbij horen liefde en structuur, het hebben van respect voor elkaar en het stimuleren van zelfstandigheid bij de kinderen. Onder die omstandigheden willen we de kinderen de mogelijkheid geven om spelend te leren en zich als individu te ontwikkelen”.
We zijn benieuwd naar jouw persoonlijke ervaringen. Laat het ons weten via de comments!