Inhoud
ToggleDe kinderen van de peutergroep zijn heerlijk aan het spelen. In verschillende speelhoeken, in een hoek die ze zelf hebben gekozen. Want dat doen ze op deze drie-plus groep. Er zijn dagritmekaarten, een planbord en ieder kind heeft een eigen (dieren)plaatje. Die gebruiken ze om een speelhoek te kiezen op het planbord. Tools om de kinderen alvast een klein beetje voor te bereiden op school.
“Ik ben bijna 4 jaar en dan mag ik naar school. Dan ben ik echt groot he?!” zegt Amber, terwijl ze me met grote ogen aankijkt. Ik bevestig met een knikje en vraag haar wat ze graag wil doen op school. “Buiten spelen!” zegt ze direct. ‘’Ik ga morgen naar school” zegt Thomas naast haar. Ik vertel hem dat het nog een paar weken duurt, maar dat ik me voor kan stellen dat hij er heel veel zin in heeft.
“Ik ga morgen naar school!”
Tijdsbesef bij een peuter
Het verstrijken van de tijd is voor kleine kinderen echt hocus pocus. Hoe lang een dag precies duurt en hoe een dag in verhouding staat tot een week, maand of jaar is iets dat je peuter nog niet kan begrijpen. En dat hoeft ook nog niet. Je 3-jarige kind snapt wél dat dingen rond een bepaalde tijd gebeuren. Zo weet hij bijvoorbeeld dat hij na het ontbijt naar de opvang gaat en na het eten gaat tandenpoetsen, maar echt tijdsbesef heeft je peuter nog niet. Tijd draait voor je peuter nog vooral om bepaalde momenten, zoals een verjaardag, Kerst of zomer. Maar verder is het begrip tijd nog te abstract voor je peuter. Dit zul je ook merken als je je kind over tijd hoort praten: gisteren is bijvoorbeeld morgen en met ‘vroeger’ bedoelt hij misschien wel volgende week. Grappig is dat je peuter nog heel egocentrisch denkt, dus alle tijd-gerelateerde verhalen gaan over hemzelf!
“Het verstrijken van de tijd is voor kleine kinderen echt hocus pocus.”
Trucjes voor meer tijdsbesef
Om je kind wat bewuster te maken van het verstrijken van tijd, kun je bij speciale momenten een aftelkalender gebruiken. De vierde verjaardag en eerste schooldag lenen zich daar natuurlijk perfect voor! Ook de mama van Thomas, het jongetje dat binnenkort naar school mag, heeft een aftelkalender gemaakt. Daarop mag hij elke dag een kruisje zetten, maar een sticker plakken kan natuurlijk ook. En als alle vakjes vol zijn, is zijn verjaardag! Daarna mag hij naar school. “Ik heb er zooo veel zin in,” zegt Thomas, “ik wou dat het morgen al was!”.
Wat op veel van onze peutergroepen ook gebruikt wordt, is een speciale kinder-kalenderklok. Dat is een (vaak houten) kalender waarop elke dag verschillende elementen die met tijd te maken hebben, ingevuld worden. Hoe laat is het, welke dag is het, welk seizoen is het en wat voor weer is het buiten? Deze klokken zijn ook heel leuk om thuis te gebruiken. Vul bijvoorbeeld elke ochtend bij het ontbijt samen met je peuter de kalender in. Het biedt je niet alleen de kans om er direct een leuk gesprekje over te hebben (‘Oei, het regent, wat voor kleren zullen we dan eens aandoen?’), maar het laat je peuter ook elke dag zien hoe de tijd verstrijkt.
“Hoe laat is het, welke dag is het, welk seizoen is het en wat voor weer is het buiten?
Voorbereiden op school
Hoewel je peuter misschien nog niet goed kan inschatten hoe lang het nog duurt voordat het naar school mag, is het wél belangrijk om je peuter voor te bereiden op de basisschool. O
Op de peutergroepen bij Monkey Donky en Het Toddlers Huis brengen we het onderwerp ‘naar school gaan’ regelmatig ter sprake, tijdens een gesprekje aan tafel of gewoon tijdens een spelmoment. De groepsleiding kan dan goed peilen hoe het kind in de hele situatie ‘naar school gaan’ staat. Soms vertellen ze vol enthousiasme over hetgeen wat komen gaat en kunnen ze nauwelijks wachten. En soms komt er bijna geen respons. Ook prima! Elk kind ervaart de weg naar school anders en dat is helemaal goed.
“Bereid je kind stapje voor stapje voor op de basisschool.”
Afscheid
Dan is het zover, de laatste dag van Thomas op de peutergroep. Natuurlijk zingen we voor de jarige en er worden cadeautjes en traktaties uitgedeeld. De ouders van Thomas komen ’s middag even langs om afscheid te nemen van de groep en de groepsleiding. Volgende week gaat Thomas voor het eerst naar school. Hij zal binnen de kortste keren nieuwe vriendjes en vriendinnetjes maken. Toch? Spannend he?! De groepsleiding en ouders van Thomas praten over het afscheid. “We zullen het hier missen. Hij had het zo naar z’n zin bij jullie op de groep”. En Thomas? Die bekijkt z’n cadeau nog even, kijkt de groep rond en zegt: “Mam, zullen we nu naar huis? Want morgen mag ik naar school!”
Aanmelden en wennen op de BSO