Zwangerschapsyoga: zorgeloos zwanger zijn

Blog-header.-Zwangerschaps-yoga

Of je ook een zwangerschapscursus overweegt. Zwangerschapsgymnastiek of zwangerschapsyoga bijvoorbeeld. Op het moment dat de verloskundige het vraagt, heeft nog niet elke aanstaande moeder een goed antwoord op deze vraag. Want hoe bepaal je welke cursus het beste bij jou past?

Zwangerschapscursussen

Iedereen is verschillend en elke zwangerschap verloopt anders. Daarom bestaan er ook zoveel verschillende soorten zwangerschapscursussen. Om je het beste voor te bereiden op de bevalling, raden de meeste verloskundigen zwangerschapsgymnastiek of zwangerschapsyoga aan. Dat is overigens geen vereiste, maar je leert er wel ontspanningsoefeningen en ademhalingstechnieken. En dat is fijn, want een te stressvolle zwangerschap kan leiden tot huilerige en gespannen baby’s.

“Zwangerschapsyoga is erg gericht op de innerlijke rust van de moeder

Zwangerschapsyoga en zwangerschapsgymnastiek: de verschillen

Het grootste verschil tussen zwangerschapsyoga en zwangerschapsgym? Laatstgenoemde biedt vooral praktische oefeningen gericht op de ontwikkeling van het kindje in je buik en de verschillende fasen die je tijdens de zwangerschap doorloopt. Zwangerschapsyoga besteedt hier ook aandacht aan, maar is daarnaast ook erg gericht op de innerlijke rust van de moeder. Aandacht, ademhaling en ontspanning zijn in de zwangerschapsyoga dus belangrijke speerpunten.

 

Een zwangerschapscursus kiezen (of niet)

Allereerst: het is geen noodzaak om een zwangerschapscursus te volgen. De reden dat veel zwangere vrouwen er wel voor kiezen, is dat het hen rust geeft. Je krijgt tenslotte oefeningen die specifiek gericht zijn op het lichaam, je groeiende buik en je de naderende bevalling. Vind je het lastig om de juiste zwangerschapscursus te kiezen? Misschien kunnen de ervaringen van anderen je helpen bij het nemen van een besluit. Ook je verloskundige kan meer vertellen over de verschillende zwangerschapscursussen die in de omgeving worden aangeboden. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je kiest voor de cursus waar jij je het beste bij voelt. Het is tenslotte jouw bevalling.

“yoga erg geschikt als voorbereiding op de bevalling,

omdat je leert te luisteren naar je lichaam”

Yoga als hulp bij zwangerschapsstress

Het feit dat je bij de zwangerschapsyoga werkt aan aandacht en ontspanning, kan helpen stress te verminderen. Bovendien is yoga erg geschikt als voorbereiding op de bevalling, omdat je leert te luisteren naar je lichaam. Bij andere sporten ga je al snel over je grenzen heen om je doel te bereiken. Het verzuren van je spieren is echter niet goed voor het ongeboren kind: het zorgt voor afvalstoffen in je lichaam die bij de baby komen. Daarom is het belangrijk rustiger te sporten. Yoga leert je om stil te staan bij het gevoel in je lichaam en spieren. Vervolgens gebruik je de ademhaling om kalm te worden. Door die ontspanning merk je dat je spieren ook meer loslaten. Je zult zien dat je stukje bij beetje soepeler wordt en dat je lichaam veel meer aankan dan je denkt. Ook een bevalling.

Zwangerschapsyoga-oefeningen

Nu yoga steeds populairder wordt, zie je ook steeds meer varianten ontstaan. Yoga op de sportschool bijvoorbeeld is minder zweverig en meer praktisch dan traditionele yoga. Dit geldt ook voor zwangerschapsyoga, die er vooral op gericht is:

  • je lichaam soepel te houden tijdens de zwangerschap;
  • angst en stress om te zetten in rust;
  • de aandacht naar binnen te richten en contact met je kindje te maken;
  • je ademhalingsoefeningen aan te leren om te ontspannen;
  • je voor te bereiden op de bevalling;
  • je om te leren gaan met pijn en weeën.

Wist je trouwens dat er ook partnerlessen worden gegeven? Zo leert je partner hoe hij/zij je kan steunen en helpen ontspannen. Deze partnerlessen worden overigens ook vaak thuis aangeboden. Wel zo relaxed.

Waar kan ik terecht?

Op verschillende plekken in Groningen kun je terecht voor zwangerschapsyoga. Vraag vooral je verloskundige eens naar de betere praktijken. Sommige praktijken bieden ook proeflessen aan: zo kom je er snel genoeg achter of deze vorm van zwangerschapsyoga echt bij jou past.

Ps: Stress… Je ontkomt er nooit helemaal aan tijdens zoiets groots als een zwangerschap. Af en toe een beetje stress is niet te voorkomen en is ook echt niet slecht. Het immuunsysteem wordt er namelijk sterker van. En ook je kindje zal er in de buik al van leren. Door stress al in de buik te ervaren, herkent de pasgeborene het ook in de buitenwereld.

Welke ervaringen heb jij met zwangerschapsyoga? Laat het weten in een reactie.

Noortje

Post author

Reageer